Skip to main content

Vedtægter


Vedtægter for Frivilligcenter Rudersdal

Vedtaget på generalforsamlingen 18. april 2024

§ 1. Navn og hjemsted

Frivilligcenter Rudersdal.
Foreningens hjemsted er Rudersdal Kommune.

§ 2. Formål

Foreningen efterlever kvalitetsstandarden for frivilligcentre i Danmark udarbejdet af landsforeningen Frivilligcentre og Selvhjælp i Danmark (https://frise.dk/frivilligcentrenes-kvalitetsmodel).

Stk 1. Frivilligcentret skal skabe gode rammer for deltagelse i frivillige fællesskaber ved at gøre det let at blive frivillig og let at finde hjælp og støtte i lokalsamfundet.
Stk 2. Frivilligcentret styrker kvalitet og mangfoldighed ved at støtte og udvikle frivillige foreninger og selvhjælp og ved at hjælpe nye initiativer i gang.
Stk 3. Frivilligcentret styrker en helhedsorienteret social indsats ved at bygge bro mellem foreninger, kommunen, virksomheder og andre relevante aktører.
Stk 4. Frivilligcentret er uafhængigt af partipolitiske, etniske og religiøse særinteresser.

§ 3. Målgruppe

Stk. 1. Målgruppen er borgere i Rudersdal Kommune.
Stk. 2. Aktive frivillige kan være bosiddende i andre kommuner.

§ 4. Medlemskab

Stk. 1. Alle med interesse i det frivillige arbejde i Rudersdal Kommune kan blive medlemmer af foreningen. Dette omfatter enkeltpersoner, foreninger, organisationer, selvstændigt organiserede grupper inden for frivilligt arbejde samt erhvervsvirksomheder, som ønsker at bidrage til det frivillige miljø..
Stk. 2. Modarbejder et medlem eller en gruppe m.fl. foreningen eller dens formål kan eksklusion ske på den ordinære generalforsamling, når dette er optaget som et punkt på dagsordenen.

Eksklusionen kræver 2/3 stemmeflertal af de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer.

§ 5. Generalforsamlingen

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Vedtagelser sker ved almindeligt stemmeflertal blandt de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes sædvanligvis hvert år i april måned. Generalforsamlingen indkaldes gennem Frivilligcentrets nyhedsbrev og de relevante medier, hvor Frivilligcenteret findes, og personligt til medlemmerne med mindst 4 ugers varsel.
Stk. 3. Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
2. Årsberetning
3. Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab
4. Fremlæggelse af budget til orientering
5. Fastsættelse af kontingent
6. Behandling af indkomne forslag
7. Valg til bestyrelsen og suppleanter
8. Valg af revisor
9. Fremtidige mål
10. Eventuelt.

Stk. 4. Generalforsamlingen fastsætter årlige kontingenter, der kan være forskellige for enkeltpersoner, foreninger, organisationer og andre grupper, og som giver stemmeret ved generalforsamlingen.

For at opnå denne stemmeret skal kontingentet være indbetalt senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse.

Stk. 5. 1 stemme: Personlige medlemmer og virksomhedsmedlemmer har stemmeret med 1 stemme.

3 stemmer: Foreninger, organisationer og andre grupper har stemmeret med 3 stemmer.

Stk. 6. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 7. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden skriftligt i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen.

Indkomne forslag og revideret regnskab lægges op på foreningens hjemmeside en uge før generalforsamlingen.

Stk. 8. Referatet af generalforsamlingen godkendes af dirigenten ved underskrift på referatet senest 4 uger efter generalforsamlingen.

§ 6. Ekstraordinær generalforsamling

Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes efter beslutning af bestyrelsen, eller ved skriftlig begæring fra mindst 1/3 af medlemmerne, når den ønskede dagsorden anføres.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes senest 3 uger efter begæringen er indkommet og afholdes med mindst 2 ugers varsel.
Stk. 3. Den ekstraordinære generalforsamling har samme myndighed som den ordinære.

§ 7. Bestyrelsen

Frivilligcenteret tilstræber en bredt sammensat bestyrelse, der repræsenterer lokalmiljøet
og forskellige grene indenfor f.eks. det sociale område, idrætsområdet og
kulturområdet og som besidder forskellige relevante kompetencer og erfaringer,
f.eks. kompetencer indenfor ledelse, strategi og økonomi.

Stk. 1. Foreningens aktiviteter koordineres og ledes under ansvar over for generalforsamlingen af en bestyrelse på max. 7/min. 5 medlemmer samt 2 suppleanter.

Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år og suppleanter for 1 år.
I lige år vælges 4/2 medlemmer og i ulige år 3/3 medlemmer.

Stk. 2. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer samt 1. og 2. suppleant på førstkommende møde efter generalforsamlingen og fastsætter selv sin forretningsorden. Foreningens daglige leder indkalder til dette møde.

Frivilligcentrets daglige leder er sekretær for bestyrelsen og deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.

Stk. 3. Bestyrelsen holder møde, når formanden eller mindst 4/3 medlemmer af bestyrelsen finder det nødvendigt, dog mindst 1 gang i kvartalet.

Formanden indkalder til bestyrelsesmøder med dagsorden med mindst 1 uges varsel.

Stk. 4. To af formand, næstformand og kasserer tegner i fællesskab foreningen udadtil i økonomiske og juridiske forhold.

Bestyrelsen er ansvarlig for driften i forhold til foreningens formålsparagraf.

Stk. 5. Bestyrelsen skal føre beslutningsreferat, som udsendes til alle bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
Stk. 6. Bestyrelsen ansætter og afskediger lønnet personale.
Stk. 7. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær, næstformandens stemme udslagsgivende.

Stk. 8. Bestyrelsen kan til enhver tid nedsætte underudvalg og projektgrupper.

§ 8. Regnskab og revision

Stk. 1. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 2. Regnskabet revideres og påtegnes af et registreret eller statsautoriseret revisionsfirma. Det reviderede regnskab skal senest den 15. marts hvert år forelægges for bestyrelsen.
Stk. 3. Regnskabet skal godkendes af generalforsamlingen.

§ 9. Vedtægtsændringer

Stk. 1. Vedtægtsændringer skal godkendes af generalforsamlingen og kræver mindst 2/3 stemmeflertal blandt de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer.

§ 10. Opløsning af foreningen

Stk.1. Foreningen kan kun opløses af 2 på hinanden følgende generalforsamlinger.

Første gang med 2/3 stemmeflertal af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer. Anden gang med almindeligt stemmeflertal af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
Der skal være mindst 4 uger og højst 8 uger mellem de to generalforsamlinger.
Forslag om opløsning af foreningen skal fremgå af dagsordenen.

Stk. 2. På den sidste generalforsamling inden opløsning af foreningen skal det bestemmes, hvordan foreningens formue skal disponeres. Dog kun foretagender, hvis formål falder ind under foreningens formålsparagraf, kan komme i betragtning.

Foreningens protokoller og regnskabs- og arkivmateriale skal afleveres til kommunens Byhistoriske Arkiv.

 

Vedtaget på den ordinære generalforsamling, Rudersdal den 18. april 2024 og træder i kraft den 19. april 2024 . Vedtægterne afløser vedtægter af 10. april 2019.

Dirigenten
Carsten Thaarup

Bestyrelsen
Preben Etwil
Nada Naanaah
Lene Stener
Jack O Kristensen
Anette Rosholm
Henrik Hjortdal
Pernille Casparsen